Pemberhentian pekerja bermaksud penamatan kontrak perkhidmatan akibat penutupan syarikat dan berlebihan pekerja. Keadaan berlebihan pekerja yang boleh timbul adalah berikutan dari beberapa sebab seperti penyusunan semula syarikat, pengurangan pengeluaran, penggabungan syarikat, perubahan teknologi, pengambilalihan syarikat dan lain-lain. Ini tidak termasuk jenis-jenis penamatan kontrak perkhidmatan akibat tindakan disiplin dan pemecatan terhadap pekerja.
Apabila timbul keadaan berlebihan pekerja, majikan hendaklah terlebih dahulu mengambil langkah-langkah yang sewajarnya untuk mengelakkan pemberhentian pekerja sebagaimana yang dicadangkan di dalam Tatacara Untuk Keharmonian Perusahaan, iaitu :-
2.1 Membekukan pengambilan pekerja baru kecuali bagi bidang-bidang yang kritikal;
2.2 Menghadkan kerja lebih masa;
2.3 Menghadkan kerja pada hari rehat mingguan dan cuti am;
2.4 Mengurangkan hari-hari bekerja dalam seminggu atau mengurangkan bilangan kerja giliran;
2.5 Mengurangkan waktu bekerja harian;
2.6 Mengadakan program latihan semula kepada pekerja;
2.7 Mengenalpasti kerja-kerja alternatif dan pertukaran ke bahagian/kerja lain di dalam syarikat yang sama;
2.8 Melaksanakan pemberhentian kerja sementara (lay-off) misalnya dalam bentuk penutupan sementara (temporary shut down) dengan menawarkan gaji yang berpatutan dan membantu mereka mendapatkan kerja sementara di tempat lain sehingga operasi dapat diteruskan semula. Jika majikan melaksanakan pemberhentian sementara, maklumat berapa lama tempoh pemberhentian sementara tersebut hendaklah dilaporkan kepada Jabatan Tenaga Kerja Sarawak untuk tujuan pemantauan sama ada pekerja tersebut diambil semula bekerja atau ditawarkan Pemberhentian Secara Sukarela (VSS) atau pemberhentian tetap pada masa-masa hadapan; dan
2.9 Mengurangkan gaji pekerja (Pay-Cut) yang dibuat secara adil di semua peringkat boleh juga dilaksanakan sebagai langkah terakhir selepas langkah-langkah penjimatan kos lain sudah dilaksanakan.
Langkah-langkah di butiran 2.7, 2.8 dan 2.9 hendaklah dilaksanakan dengan persetujuan bertulis daripada pekerja atau kesatuan sekerja yang mewakili mereka.
Jika pemberhentian pekerja perlu dilakukan juga walaupun langkah-langkah di para 3 telah diambil, majikan hendaklah berusaha melaksanakan langkah-langkah seperti berikut untuk meringankan kesan negatif ke atas pekerja-pekerja yang terbabit:-
3.1 Memaklum dan mengadakan perbincangan dengan pekerja-pekerja atau Kesatuan Sekerja yang mewakili mereka dengan secepat mungkin mengenai pemberhentian pekerja yang akan dilakukan;
3.2 Menawarkan skim pemberhentian / persaraan secara sukarela dengan kadar bayaran pampasan yang sebaik mungkin;
3.3 Membayar pampasan atau faedah penamatan kerja kepada pekerja yang layak;
3.4 Membersarakan pekerja-pekerja yang berumur lebih dari umur persaraan biasa;
3.5 Memberi notis penamatan perkhidmatan sebagaimana yang ditetapkan di dalam kontrak perkhidmatan. Jika tiada peruntukan mengenainya di dalam kontrak perkhidmatan tersebut, majikan hendaklah memberi notis seperti yang dinyatakan di bawah Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76) berikut;
a) 4 minggu notis jika pekerja telah bekerja selama kurang dari 2 tahun;
b) 6 minggu notis jika pekerja telah bekerja selama 2 tahun tetapi kurang dari 5 tahun; atau
c) 8 minggu notis jika pekerja telah bekerja lebih dari 5 tahun atau lebih.
3.6 Membantu pekerja-pekerja mencari kerja di tempat pekerjaan lain sebelum pemberhentian dibuat dengan kerjasama Jabatan Tenaga Kerja Sarawak di bawah Kementerian Sumber Manusia;
3.7 Melaksanakan pemberhentian pekerja secara berperingkat-peringkat dalam tempoh yang lebih panjang;
3.8 Melaksanakan prinsip ‘FWFO’ (Foreign Worker – First Out) dalam kategori pekerjaan yang sama dalam memberhentikan pekerja, iaitu pekerja asing diberhentikan terlebih dahulu daripada pekerja tempatan; dan
3.9 Melaksanakan prinsip ‘LIFO’ (Last – In – First – Out) jika pemberhentian melibatkan pekerja tempatan dan dalam kategori pekerjaan yang sama. Walau bagaimanapun, majikan juga boleh melaksanakan pemberhentian pekerja berdasarkan kriteria-kriteria tertentu setelah berunding dan mendapat persetujuan dari pihak pekerja atau kesatuan sekerja yang mewakili mereka.
4.1 Majikan dikehendaki melaporkan kepada Jabatan Tenaga Kerja Sarawak yang terdekat sekurang-kurangnya 30 hari sebelum mana-mana tindakan yang dinyatakan di bawah ini dilaksanakan dengan menggunakan Borang Pemberhentian (JTKSWK19), mengikut jenis pemberhentian yang akan dilaksanakan oleh majikan:-
4.1.1 Pemberhentian Pekerja (Retrenchment);
4.1.2 Pemberhentian Pekerja Secara Sukarela (Voluntary Separation);
4.1.3 Pemberhentian Kerja Sementara (Lay-Off); atau
4.1.4 Pengurangan Gaji Pekerja (Pay-Cut).
4.2 Borang Pemberhentian ini boleh diperoleh secara percuma dari mana-mana Pejabat Tenaga Kerja Sarawak atau boleh dimuat turun dari bahagian Borang JTKSWK19
4.3 Borang Pemberhentian ini telah diwartakan sebagai P.U.(B)205 bertarikh 26 Jun 2009 dan kepada mana-mana majikan yang gagal mematuhi perkara ini adalah melakukan satu kesalahan mengikut seksyen 2(2) Pemberitahuan (Pemberhentian) Kerja 2009, dan jika disabit kesalahan boleh didenda tidak lebih dari RM10,000 untuk setiap kesalahan.
Pekerja-pekerja yang diberhentikan kerja adalah layak kepada faedah-faedah penamatan kerja yang paling minimum sekiranya mereka dilindungi di bawah Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76) atau Perjanjian Bersama.
5.1 Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76)
Secara amnya, pekerja yang dilindungi di bawah Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76) dan terlibat dengan pemberhentian adalah layak untuk menuntut faedah-faedah statutori berikut:
5.1.1 Gaji ganti notis
Pekerja yang diberhentikan kerja tanpa diberi tempoh notis penamatan perkhidmatan yang mencukupi, boleh menuntut bayaran gaji gantirugi notis (Indemniti). Gaji gantirugi notis hendaklah dibayar selewat-lewatnya pada hari terakhir kontrak perkhidmatan ditamatkan.
5.1.2 Faedah penamatan kerja
Pembayaran faedah pemberhentian kerja hendaklah mengikut kontrak perkhidmatan, tetapi tidak boleh kurang daripada kadar yang ditetapkan di bawah Kaedah-Kaedah Buruh (Sarawak) (Faedah Penamatan dan Pemberhentian Kerja Sementara) 2008 iaitu:-
a) 10 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan jika pekerja telah berkhidmat kurang dari 2 tahun;
b) 15 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan jika pekerja telah berkhidmat selama 2 tahun tetapi kurang dari 5 tahun; atau
c) 20 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan jika pekerja telah berkhidmat 5 tahun atau lebih dan dikira pro-rata mengenai tempoh yang tidak genap setahun, mengikut genap bulan yang hampir sekali.
Formula yang ditetapkan di bawah Kaedah-Kaedah Buruh (Sarawak) (Faedah-faedah Penamatan dan Rentikerja Sentara) 1980, iaitu :
Gaji 12 bulan | x | Tempoh Perkhidmatan | x | (Bilangan tempoh berkhidmat) |
Kelayakan 365 hari | (10/15/20 hari setahun) |
5.1.3 Pekerja berhak mendapat butir-butir bertulis tentang amaun jumlah faedah penamatan dan cara kiraan dibuat. Faedah penamatan kerja hendaklah dibayar selewat-lewatnya 7 hari dari tarikh pekerja ditamatkan perkhidmatan.
5.1.4 Bayaran sebagai ganti baki cuti tahunan, sekiranya ada.
5.1.5 Baki Gaji.
5.1.6 Pekerja-pekerja yang terlibat dengan pemberhentian boleh merujuk kepada Jabatan Tenaga Kerja yang berhampiran untuk maklumat lanjut.
5.2 Akta Perhubungan Perusahaan 1967
5.2.1 Jika pekerja yang terlibat dengan pemberhentian merupakan ahli kesatuan sekerja dan menandatangani Perjanjian Bersama, pekerja tersebut layak kepada perkara-perkara tersebut;
i) Pampasan sebagaimana yang dinyatakan di dalam Perjanjian Bersama; atau
ii) Pemulihan Kerja di bawah seksyen 20 Akta Perhubungan Perusahaan 1967, sekiranya pekerja tidak berpuas hati dengan tindakan pemberhentian yang dilakukan oleh majikannya
5.2.2 Bagi pekerja-pekerja yang tidak dilindungi di bawah Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76) atau Perjanjian Bersama, mereka tertakluk kepada terma dan syarat di bawah kontrak perkhidmatan atau budi bicara majikan berhubung jumlah pampasan yang akan diterima.
5.2.3 Pekerja boleh mendapatkan khidmat nasihat selanjutnya daripada Jabatan Perhubungan Perusahaan yang berhampiran dengan tempat kerja.
Langkah-langkah yang perlu diambil oleh pekerja yang diberhentikan adalah:
i. Laporkan cadangan atau tindakan Pemberhentian yang akan atau telah diambil oleh majikan mereka kepada Pejabat Tenaga Kerja yang berdekatan.
ii. Mendaftarkan diri sama ada hadir di mana-mana Pejabat Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) terdekat atau secara online di portal MyFutureJobs.
iii. Pastikan bayaran pampasan atau faedah penamatan kerja telah diterima (sekiranya layak).
Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76) melindungi pekerja di bawah kategori berikut:-
Tidak lewat dari hari ketujuh (7) selepas berakhir tempoh upah.
Tidak lewat pada hari kontrak itu ditamatkan atau hari berikut yang bukan merupakan cuti umum.
Upah dibayar kepada pekerja yang menghadiri kes mahkamah dengan justifikasi yang diberikan oleh mahkamah bahawa kehadiran pekerja tersebut adalah berkepentingan untuk membantu menegakkan keadilan awam.
Upah boleh dipotong setakat bayaran lebih yang dibuat dalam masa tiga (3) bulan sebelum atas kesilapan majikan.
Tidak boleh dilakukan kecuali mendapat kebenaran secara bertulis daripada Pengarah Jabatan Tenaga Kerja (JTK).
Boleh dengan syarat mendapat kebenaran bertulis pekerja.
Kadar Upah Bulanan / 26 |
Kadar Upah Mingguan / 6 |
Untuk anggaran kiraan, klik pada kalkulator
Majikan perlu melaporkan kepada Jabatan Tenaga Kerja (JTK) yang terdekat dengan mengisi Borang JTKSWK19 sekurang-kurangnya 30 hari sebelum pemberhentian pekerja dilaksanakan.
Pemberhentian secara sukarela merupakan satu skim di mana pekerja dibenarkan menamatkan kontrak perkhidmatan secara sukarela dengan bayaran yang ditawarkan oleh majikan.
Majikan perlu menyediakan daftar yang mengandungi maklumat-maklumat tertentu seperti butir-butir peribadi, butir-butir terma dan syarat dan butir-butir gaji dan elaun yang diperolehi dalam setiap tempoh gaji.
Majikan perlu menyediakan kontrak perkhidmatan dan memberi satu salinan kepada pekerja sebaik pekerja memulakan perkhidmatan sekiranya kontrak melebihi 1 bulan dan mempunyai tempoh masa tertentu.
Syarat-syarat perkhidmatan boleh diubah atas persetujuan majikan dan pekerja dengan syarat tidak melanggar apa-apa peruntukan dibawah Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76) dan undang-undang lain.
Mana-mana syarat perkhidmatan yang kurang memberi faedah kepada pekerja adalah terbatal dan tidak berkuatkuasa sekiranya tidak mengikut terma atau syarat yang ditetapkan dalam Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76).
Majikan boleh menamatkan perkhidmatan dalam keadaan seperti berikut:-
Majikan boleh menurunkan pangkat pekerja atau mengenakan hukuman ringan yang berpatutan termasuk hukuman penggantungan tanpa gaji tidak melebihi tempoh dua (2) minggu gaji apabila telah melaksanakan siasatan dalaman.
Tidak boleh bekerja di antara jam sepuluh malam hingga lima pagi melainkan dengan kebenaran Pengarah Tenaga Kerja Sarawak.
Sektor perusahaan, perhutanan dan pertanian.
60 hari secara berterusan.
Kelayakan menerima gaji / elaun bersalin setakat lima orang anak yang masih hidup
Jumlah elaun bersalin yang pekerja wanita berhak menerima daripada majikan adalah mengikut kadar gaji biasa.
Cuti bersalin boleh diambil tiga puluh (30) hari lebih awal sebelum bersalin atau pada hari berikut selepas bersalin. Walau bagaimanapun, pekerja boleh dikehendaki supaya memulakan cuti bersalinnya pada bila-bila masa dalam tempoh empat belas (14) hari sebelum bersalin jika disahkan oleh pegawai perubatan atau pengamal perubatan berdaftar yang dilantik oleh majikan bahawa pekerja itu tidak berupaya menjalankan tugasnya disebabkan keadaan kehamilannya.
Untuk mendapat cuti dan elaun bersalin pekerja mesti memenuhi syarat-syarat berikut, iaitu:
Had kerja lebih masa tidak boleh melebihi 104 jam dalam sebulan.
Jumlah jam bekerja yang dibenarkan untuk sehari ialah:
Majikan dikehendaki membuat bayaran kerja pada cuti rehat mingguan seperti berikut:
Upah bulanan: Jika bekerja kurang dari separuh waktu kerja biasa bayaran bersamaan separuh hari gaji pada kadar upah biasa. jika bekerja lebih dari separuh tetapi tidak melebihi waktu kerja biasa bayaran bersamaan satu hari gaji pada kadar upah biasa.
Upah harian / jam: Bekerja kurang dari separuh waktu kerja biasa bayaran bersamaan satu hari gaji pada kadar upah biasa. Jika bekerja lebih dari separuh tetapi tidak melebihi waktu kerja biasa bayaran bersamaan dua hari upah pada kadar upah biasa.
Upah bulanan | : | Upah ÷ 26 x 1.5 x Jumlah Jam Kerja Lebih Masa |
Upah Harian | : | Upah ÷ 8 x 1.5 x Jumlah Jam Kerja Lebih Masa |
Pengiraan
Upah bulanan | : | Upah ÷ 26 x 2.0 x Jumlah Jam Kerja Lebih Masa |
Upah Harian | : | Upah ÷ 8 x 2.0 x Jumlah Jam Kerja Lebih Masa |
Pengiraan
Upah bulanan | : | Upah ÷ 26 x 3.0 x Jumlah Jam Kerja Lebih Masa |
Upah Harian | : | Upah ÷ 8 x 3.0 x Jumlah Jam Kerja Lebih Masa |
Pekerja layak sekurang-kurangnya satu (1) hari cuti rehat mingguan dalam 1 minggu tetapi sekiranya terdapat lebih dari satu hari cuti rehat, maka hari yang terakhir adalah dikira sebagai cuti rehat mingguan.
Sekurang-kurangnya lapan belas (18) hari cuti yang diwartakan dalam setahun termasuk:
Bagi pekerja yang bergaji bulanan, mingguan, harian dan jam, kadar upah dibayar dua (2) hari upah pada kadar biasa. Bagi pekerja yang dibayar upah mengikut kadar kerja (piece rate), kadar upah dibayar dua (2) kali ganda kadar biasa bagi satu kadar.
Pekerja perlulah bekerja bagi tempoh 12 bulan berturutan dengan majikan yang sama tetapi sekiranya pekerja tidak hadir bekerja tanpa kebenaran majikan tanpa alasan munasabah melebihi 10% daripada 12 bulan hari bekerja maka pekerja tersebut telah hilang hak untuk mendapat cuti tahunan.
Sijil cuti sakit yang dikeluarkan oleh doktor pergigian boleh diterima sebagai cuti sakit.
Pekerja perlu memaklumkan majikan dalam tempoh 48 jam daripada cuti sakit itu bermula.
Pekerja tidak layak mendapat cuti sakit berbayar bagi tempoh dimana pekerja berhak mendapat elaun bersalin.
Pekerja tidak layak mendapat cuti sakit berbayar bagi tempoh dimana pekerja berhak mendapat pampasan hilangupaya di bawah Akta Pampasan Pekerja 1952 atau bayaran berkala hilangupaya sementara di bawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969.
Cuti tahunan dianggap tidak diambil.
Kontrak perkhidmatan ditamatkan oleh majikan di bawah suatu kontrak yang berterusan tidak kurang 12 bulan.
Untuk anggaran kiraan, klik pada kalkulator
Faedah penamatan kerja wajib dibayar tidak lewat daripada hari ke tujuh (7) selepas tarikh penamatan
Majikan wajib menyediakan penyata yang mengandungi butir-butir berkaitan pengiraan faedah penamatan kerja
Ia berlaku apabila majikan tidak dapat memberikan pekerja kerja di mana upah dibayar berdasarkan kerja yang diberikan di dalam kontrak perkhidmatan tidak kurang dari 12 hari dalam mana-mana tempoh empat minggu yang berturutan.
Jumlah bayaran pemberhentian sementara tidak boleh kurang daripada berikut:
Majikan yang lewat membayar upah adalah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 130J(c) Bab XIVA dan boleh dikenakan denda tidak lebih sepuluh ribu ringgit.
Majikan yang membuat potongan terhadap upah adalah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 130J(e) dan boleh dikenakan denda tidak lebih sepuluh ribu ringgit.
Majikan yang gagal membayar gaji cuti sakit adalah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 130K(5) dan sabit kesalahan mahkamah boleh memerintahkan majikan membayar jumlah gaji cuti sakit seolah-olah denda dikenakan di bawah Seksyen yang sama.
Majikan yang gagal mematuhi perintah atau keputusan “Mahkamah Buruh” adalah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 130C(a) Sabit kesalahan boleh dihukum dengan denda tidak lebih RM 10,000.00 dan denda harian berjumlah RM 100.00 sehari akan dikenakan bagi kesalahan berterusan.
Ia merujuk kepada prosiding siasatan dimana Pengarah dan pegawai-pegawai yang diberi kuasa oleh Pengarah untuk mendengar dan memutuskan aduan yang terbit berkaitan upah dan lain-lain bayaran di bawah kontrak perkhidmatan serta bayaran statutori yang diperuntukkan di bawah Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76) dan Akta Majlis Perundingan Gaji Negara.
Objektifnya adalah untuk menyelesaikan pertikaian secara mudah, murah dan cepat.
Secara amnya, sasaran yang ditetapkan untuk penyelesaian kes ditetapkan tidak lebih tiga (3) bulan bergantung kepada kompleksiti undang-undang yang terlibat.
Pekerja-pekerja yang termasuk di bawah takrifan pekerja di bawah jadual pertama Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76). Bagi pekerja yang tidak termasuk di bawah takrifan jadual pertama boleh memfailkan aduan di bawah peruntukkan Seksyen 8C. Bagi majikan pula, mereka boleh membuat aduan bagi tuntutan indemniti notis samada di bawah seksyen 8A atau Seksyen 8D yang mana berkaitan.
Mahkamah Buruh tidak mempunyai had jumlah tuntutan.
Pemfailan aduan adalah secara percuma. Kos-kos yang terlibat seperti pengangkutan dan lain-lain ditanggung oleh pihak masing-masing.
Perwakilan tidak diperuntukkan dibawah Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76). Walaubagaimanpun, pegawai yang mengendalikan kes boleh menggunakan kuasa budibicara bagi membenarkan mana-mana pihak di dalam kes yang dikendalikan untuk diwakili. Mana-mana pihak di dalam kes yang ingin diwakili hendaklah mengemukakan borang surat kuasa bertindak sebelum kes bermula.
Apabila perintah yang dibuat gagal dipatuhi oleh pihak yang perintah telah dibuat terhadapnya. Maka perintah tersebut boleh dikuatkuasakan di mahkamah sesyen atau majistret yang berkaitan seolah-olah perintah tersebut adalah perintah yang dibuat oleh mahkamah yang berkenaan. Selain itu kegagalan mematuhi perintah atau keputusan yang dibuat merupakan kesalahan di bawah Seksyen 130C(a).
Rayuan terhadap keputusan atau perintah boleh dibuat di Mahkamah Tinggi di dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh keputusan atau perintah dibuat.
Proses rayuan dibuat dengan memfailkan notis rayuan, deposit rayuan berjumlah RM1,000.00 di dalam bentuk kiriman wang atau bank deraf. Kesemua perkara yang dinyatakan itu hendaklah dikemukakan ke Pejabat Tenaga Kerja dimana perintah atau keputusan itu dibuat dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh keputusan atau perintah dibuat.
atau Pejabat Tenaga Kerja yang berhampiran
Berdasarkan piagam pelanggan Jabatan, aduan perlu disiasat dan dimaklumkan dalam tempoh 30 hari dari tarikh pengaduan. Walau bagaimanapun, terdapat kes yang tidak dapat diselesaikan dalam tempoh tersebut atas beberapa faktor seperti kompleksiti kes yang meliputi isu perundangan dan teknikal.
Ya, adalah merupakan satu kesalahan jika seseorang yang menggaji pekerja bukan pemastautin tanpa mendapatkan lesen penggajian terlebih dahulu (Seksyen 119 Ordinan Buruh (Bab 76 Sarawak). Kegagalan mana-mana pihak mendapatkan lesen untuk menggaji pekerja bukan pemastautin dari Pengarah adalah melakukan satu kesalahan di bawah Sekyen 130L Ordinan Buruh (Bab 76) Sarawak dan jika disabit kesalahan, boleh dihukum dengan denda tidak melebihi RM10,000 atau dipenjara selama 6 bulan atau kedua-duanya sekali.
Ya, mana-mana pihak yang melakukan pemalsuan, meminda atau sebarang bentuk pengusikan keatas sesuatu Lesen Penggajian Pekerja Bukan Pemastautin yang telah dikeluarkan adalah melakukan satu kesalahan dan boleh dihukum dengan denda tidak melebihi RM10,000 atau penjara selama 6 bulan atau kedua-duanya sekali.
“Pekerja Bukan Pemastautin” ialah mana-mana pihak bekerja di Sarawak yang berstatus bukan penduduk tetap di Sarawak menurut peruntukan Seksyen 71 Akta Immigresen 1959 / 1963. Terdapat 3 jenis pekerja bukan pemastautin Sarawak iaitu pekerja bukan warganegara Malaysia, pekerja berasal dari Sabah dan Semenanjung Malaysia.
Majikan yang hendak menggaji pekerja bukan pemastautin dikehendaki untuk memohon lesen penggajian dari Jabatan Tenaga Kerja Sarawak. Permohonan hanya akan diterima dan diproses untuk kelulusan bagi permohonan oleh majikan yang hendak menggaji “pekerja” menurut takrifan di bawah Seksyen 2 Ordinan Buruh ( Bab 76 ) Sarawak.
Tanpa Mengira Jenis Pekerjaan (Bukan Pekerja Manual)
”Mana-mana pihak, tanpa mengira pekerjaannya, yang terikat dengan suatu kontrak perkhidmatan dengan bayaran gaji tidak melebihi RM2,500 sebulan”.
Tanpa Mengira Jumlah Gaji (Pekerja Manual)
“Mana-mana pihak tanpa mengira bayaran gaji sebulan dan telah terikat dengan suatu kontrak perkhidmatan dalam pekerjaan manual termasuk pekerjaan sebagai tukang atau perantis”.
Berikut adalah senarai sektor-sektor yang dibenarkan untuk memohon AP dan seterusnya dikeluarkan lesen untuk menggaji pekerja bukan pemastautin di Sarawak : –
Terlebih dahulu pihak majikan perlu memohon Surat Kelulusan Secara Dasar (AP) dan seterusnya boleh memohon Lesen Baru Di Bawah AP melalui Monitoring System of Employment of Non-Sarawakian (MSEN).
Sila rujuk di link berikut: Permohonan Penggajian Pekerja Bukan Pemastautin untuk Prosedur Operasi Standard, panduan, dokumen dan senarai semak permohonan.
Terlebih dahulu pihak majikan perlu menghubungi Pejabat PERKESO terdekat di Sarawak untuk semakan deraf iklan, mendaftar dalam MyFutureJobs, menetapkan Tarikh temuduga untuk calon yang berminat untuk memohon jawatan kosong yang ada ditawarkan atau mengadakan Temuduga Terbuka.
Beberapa perkara yang majikan perlu beri perhatian adalah seperti berikut:
Tempoh sah sesuatu lesen boleh dibenarkan selama dua (2) tahun kecuali untuk sektor Pembinaan dan Refleksologi iaitu hanya untuk tempoh setahun. Seseorang pekerja bukan pemastautin dibenar untuk bekerja di Sarawak untuk tempoh maksima sehingga enam (6) tahun kecuali untuk sektor Perladangan Kelapa Sawit dibenarkan untuk tempoh maksima sehingga sepuluh (10) tahun.
Had umur maksima untuk jawatan Pekerja Am adalah 45 tahun untuk permohonan lesen baru di bawah AP.
Ya, adalah menjadi satu kewajipan pihak majikan untuk menyediakan kemudahan kediaman kepada pekerja bukan pemastautin yang digaji di Tempat Pekerjaan mereka.
Ya, pihak majikan perlu mengemukakan dokumen “Memo Periksa Keluar” sebagai bukti penghantaran pulang ke negara asal pekerja berkenaan untuk membolehkan AP dikeluarkan untuk merekrut pekerja baru.
Ya, pihak majikan yang ada menggaji pekerja bukan pemastautin dikehendaki untuk mengemukakan Borang 119A ke Pejabat Tenaga Kerja terdekat dalam tempoh empat belas (14) hari penggajian pekerja bukan pemastautin melalui sistem MSEN dalam modul “Update Workers”.
Ya, kegagalan berbuat demikian merupakan suatu kesalahan di bawah Seksyen 130L Ordinan Buruh (Bab 76) Sarawak dan boleh dihukum jika disabit kesalahan dengan denda tidak melebihi RM10,000 atau penjara selama 6 bulan atau kedua-duanya sekali.
Pihak majikan dikehendaki untuk melengkapkan Borang 119A dan dihantar ke Pejabat Tenaga Kerja terdekat atau mengemaskini dalam sistem MSEN dalam Modul “Update Workers” selagi mereka ada menggaji pekerja bukan pemastautin.
Definisi gaji minimum di bawah seksyen 2, Akta Majlis Perundingan Gaji Perundingan Gaji Negara 2011 [Akta 732] ialah gaji pokok sahaja, tidak termasuk apa-apa elaun atau bayaran lain.
Pada 1 Februari 2025:
(a) Majikan yang mengambil lima orang pekerja atau lebih; dan
(b) Majikan yang menjalankan suatu aktiviti professional tanpa mengira bilangan pekerja yang diambil bekerja digajikan oleh majikan tersebut, yang dikelaskan di bawah Piawaian Pengelasan Pekerjaan Malaysia (MASCO) sebagaimana yang diterbitkan secara rasmi oleh Kementerian Sumber Manusia.
(c) Pada 1 Ogos 2025:
Terpakai kepada semua pekerja yang sedang digaji oleh majikan.
Kadar Gaji Minimum | |||||
Bulanan | Harian | Setiap jam | Gaji ikut kerja, berat tan, tugasan, perjalanan atau komisen | ||
RM1,700.00 | Bilangan hari bekerja dalam seminggu | RM8.72 | Tidak Kurang RM1,700.00 | ||
6 | 5 | 4 | |||
RM65.38 | RM78.46 | RM98.08 |
PGM terpakai kepada semua pekerja termasuk pekerja bukan warganegara di sektor swasta kecuali perkhidmat domestik dan kontrak perantisan.
Kerajaan menetapkan bahawa PGM meliputi semua pekerja termasuk pekerja asing/bukan warganegara berasaskan sebab- sebab berikut:
i. dasar gaji minimum hendaklah tidak mendiskriminasi seseorang pekerja atas alasan kewarganegaraan, selaras dengan Konvensyen ILO No.100: Equal Remuneration yang mana telah diratifikasikan oleh Malaysia pada tahun 1997;
ii) ianya bertentangan dengan seksyen 69F Akta Kerja 1955 [Akta 265], seksyen 118B Ordinan Buruh Sabah [Bab 67] atau seksyen 119B Ordinan Buruh Sarawak [Bab 76] yang tidak membenarkan sebarang bentuk diskriminasi antara pekerja tempatan dan pekerja asing;
Implikasi undang-undang apabila PGM 2024 diwartakan adalah:
i). PGM 2022 terbatal. Walau bagaimanapun, apa-apa prosiding undang-undang, pendakwaan atau siasatan yang dibuat di bawah PGM 2022 adalah diteruskan sehingga selesai; dan
ii) semua kontrak perkhidmatan dan perjanjian kolektif hendaklah mengambil kira semua peruntukan dalam PGM 2024.
TIDAK BOLEH. Ini adalah bertentangan dengan undang-undang.
Majikan yang didapati bersalah kerana tidak membayar gaji minimum kepada pekerja boleh dikenakan penalti seperti berikut:-
Kesalahan | Penalti |
Kesalahan Pertama | Denda tidak melebihi RM10,000 setiap pekerja. Mahkamah boleh memerintahkan majikan untuk membayar kepada setiap pekerjanya perbezaan di antara kadar gaji minimum dengan gaji pokok. |
Penalti Am | Denda tidak melebihi RM10,000 bagi setiap kesalahan jika tiada penalti diperuntukkan. |
Penalti bagi Kesalahan Berterusan | Denda harian tidak melebihi RM1,000 bagi kesalahan yang berterusan selepas sabitan. |
Penalti bagi Kesalahan Berulang | Denda tidak melebihi RM20,000 atau penjara tidak melebihi 5 tahun. |
TIDAK. Pelaksanaan PGM tidak bertentangan dengan amalan majikan yang melaksanakan PLWS dengan syarat pekerja tidak menerima kadar yang kurang daripada kadar gaji minimum.
A. Isu-isu Dasar
Sekretariat Majlis Perundingan Gaji Negara
Kementerian Sumber Manusia
Aras 7, Blok D3, Kompleks D
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62530 PUTRAJAYA
Tel: 03-8886 5156
Faks: 03-8881 0668
E-mel: minimumwages[at]mohr[dot]gov[dot]my
Laman sesawang: www.mohr.gov.my
B. Isu-isu Pelaksanaan/Penguatkuasaan
Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia
Kementerian Sumber Manusia
Aras 5, Blok D3, Kompleks D,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62530 PUTRAJAYA
Tel : 03-88865192
Faks: 03-8889 2368
Emel : jtksm[at]mohr[dot]gov[dot]my
Laman sesawang: jtksm.mohr.gov.my
Jabatan Tenaga Kerja Sabah
Kementerian Sumber Manusia
Tingkat 1, Blok C & D,
Bangunan KWSP P/S 14557
88852, Kota Kinabalu, SABAH
Tel : 088-238755/233820
Faks : 088-242445
Emel : jtknsabah[at]mohr[dot]gov[dot]my
Laman sesawang: jtksbh.mohr.gov.my
Jabatan Tenaga Kerja Sarawak
Kementerian Sumber Manusia
Tingkat 13, Bangunan Sultan Iskandar,
Jalan Simpang Tiga,
93532, Kuching, SARAWAK
Tel : 082-242261/414062
Faks : 082-244909
Emel : jtknsarawak[at]mohr[dot]gov[dot]my
Laman sesawang: jtkswk.gov.my
Jabatan Perhubungan Perusahaan Malaysia
Kementerian Sumber Manusia
Aras 9, Blok D4, Kompleks D,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62530 PUTRAJAYA
Tel : 03-88865460
Faks : 03-88862355
Emel : jppm[at]mohr[dot]gov[dot]my
Laman sesawang: jpp.mohr.gov.my