Aduan buruh ialah rasa ketidakpuasan yang disuarakan oleh pekerja terhadap majikan berhubung isu pekerjaan atau kontrak perkhidmatannya.
Aduan boleh dibuat dengan pelbagai cara seperti berikut :
Aduan boleh diterima daripada pelbagai sumber antaranya daripada pekerja sendiri, orang awam dan pelbagai pihak termasuk agensi-agensi lain.
i. Surat Lantikan / Kontrak Perkhidmatan
ii. Slip Gaji
iii. Dokumen-dokumen lain yang berkaitan dengan aduan
1. Di bawah Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76);
2. Lain-lain
Bil. | Tajuk Borang | Keterangan Borang | Muat Turun Borang |
1. | Aduan Buruh | Borang yang digunakan untuk merekod aduan buruh. |
Sila berhubung dengan Ibu Pejabat JTK Sarawak atau Pejabat Bahagian yang terdekat dengan tempat pekerjaan.
Jika anda ada sebarang pertanyaan klik DI SINI.